Laatste nieuws

Geen dag hetzelfde

19-06-2023
Floreer
De ene conciërge is de andere niet. Op OBS De Zwaan loopt Martin de Rijk overal de gaten dicht. ‘Ik doe alles waar de leerkrachten geen tijd voor hebben.’ Zijn collega’s hebben hem genomineerd voor de verkiezing van Conciërge van het Jaar in De Haarlemmermeer. Op vrijdag 9 juni werd de winnaar bekendgemaakt.

Ontzorgen
In zijn taakomschrijving staat dat hij het onderwijzend personeel moet ontzorgen. Maar Martins werk gaat veel verder dan dat. ‘Ik verricht werkzaamheden op facilitair gebied, doe de bestellingen, zorg dat de kopieerapparatuur werkt.’ Reparaties van hang- en sluitwerk voert hij zelf uit. Bij grotere klussen begeleidt hij de ingehuurde bedrijven. Een aannemer die een gebroken ruit komt vervangen, een loodgieter die de afvoer repareert. ‘Ik hoef me geen moment te vervelen,’ zegt Martin.

Daarbij verdeelt hij zijn aandacht over twee locaties. De bovenbouw van De Zwaan zit op de Plantsoenlaan, de onderbouw aan de Wilgenlaan, waar in 2026 de nieuwbouw voor de hele school gaat verrijzen. ‘Gelukkig liggen de twee locaties maar twee kilometer van elkaar af. Ik kan in de auto of met de fiets van de ene naar de andere.’ Woensdag is hij altijd aanwezig op de Plantsoenlaan, omdat er iemand met een BHV-diploma aanwezig moet zijn. Daar is hij namelijk ook van. ‘Ik hou ook de inhoud van de EHBO-kisten up-to-date.’ 

Leerlingenvervoer
Of hij het niet lastig vindt om te schakelen tussen al die verschillende werkzaamheden? ‘Mijn takenpakket is heel breed, maar dat maakt het juist zo leuk. Geen dag is hetzelfde,’ geeft Martin aan. En dan te bedenken dat hij eigenlijk bij toeval in deze functie terechtkwam. Jaren terug was hij als kunsthistorisch onderzoeker verbonden aan Museum Het Catharijneconvent in Utrecht. Hij werd er applicatiebeheerder, maar dat werk hield na verloop van tijd op. Na enkele omzwervingen belandde hij in het taxivervoer.

‘Ik kwam op de regiotaxi, voor ouderen, die ook voor leerlingenvervoer werd ingezet.’ Tijdens corona bleven alleen de kinderen over om rond te rijden. Een loopbaancoach bracht hem op het idee van een baan als conciërge en een vriendin bij Floreer wees hem op de vacature bij De Zwaan. Het onderwijs bleek ineens een logische vervolgstap in zijn carrière. ‘Ik hou van klussen en ik ondersteun graag anderen. Als iemand hulp nodig heeft, kom ik meteen in actie.’ Zijn handigheid heeft hij zichzelf eigengemaakt. ‘Puur uit ondervinding,’ zegt hij daarover. ‘Ik zoek veel op via internet.’

Technieklessen
Ook de leerlingen op De Zwaan weten hem goed te vinden. ‘Speelgoed repareren of een fietsketting er weer op leggen, de leerlingen komen steeds vaker naar me toe.’ Als vervolg daarop mag hij nu ook zelf technieklessen gaan verzorgen. ‘Figuurzagen in groep 4, gutsen in linoleum en afdrukken maken in de bovenbouw.’ Met groep 7 en 8 gaat hij apparaten slopen om te laten zien dat het lang niet altijd nodig is om iets nieuws te kopen. ‘De school werkt met thema’s, in dit geval duurzaamheid,’ legt hij uit.

Dat zijn teamgenoten hem waarderen blijkt uit de nominatie die ze voor hem geregeld hebben. Bij de eerste zelfstandige verkiezing voor conciërge van het jaar in het basisonderwijs eindigde hij als tweede. Maar bij zijn teamgenoten staat hij onveranderd op de eerste plaats. Ze zien met hoeveel toewijding hij zijn werk uitvoert. Zoals Martin het zelf zegt: ‘Leerkrachten moeten zich kunnen concentreren op het onderwijs.’